Op 10 mei 2025, strijkt Par Hasard neer in Brasschaat. We organiseren er in samenwerking met het Cultuurcentrum Brasschaat, een Par Hasard editie.
Voor deze editie strijken we neer in verschillende ruimtes in en rondom de site van de Hemelhoeve en de Ruiterhal in Brasschaat.
Er zullen deze dag op verschillende momenten een parcours gestart worden dat langs de verschillende performances leidt.
De parcours starten om 14u, 17u en 20u.
De aanwezige makers bij deze editie zijn:
Egon Schoelynck
Egon Schoelynck combineert punkmuziek met een reeks teksten waarin alledaagse oplossingen worden gegeven voor globale problemen. Dit resulteert in een soort middenklasse minipunk, met een loopstation en kindergitaar.
Eveline Vandevelde en Levi Leïto Wynants
Eveline en Leïto, producten van de (de)kolonisatie, zoeken in deze voorstelling naar antwoorden voor zichzelf en voor toekomstige generaties. Hun performance toont een persoonlijk groeiproces waarin ze navigeren als metis op een spectrum van uitersten. Deze zoektocht confronteert hen met vooroordelen over zichzelf en over anderen. Of hoe een identiteitscrisis hen dwingt in gesprek te gaan met demonen uit het verleden.
Tekst en spel: Eveline Vandevelde en Levi Leïto Kaniki Wynants
Muzikale omkadering: Rafael Roy Campoamor
Beeldvorming: Nini Prina
Terreurwilg
Het theatercollectief Terreurwilg brengt de performance ‘Agressie’. Een monoloog in dichtvorm die transformeert afhankelijk van hoe het publiek erop reageert. De tekst, in strak metrum en rijm, kan haperen, vertakken en zelfs op andere eindes uitkomen. Het publiek bepaalt zelf welke versies van de performance zij te zien krijgen.
Judith Engelen en Manuel Groothuysen
Judith Engelen onderzoekt met haar performance ‘I met you once, I loved you twice’ de overlap tussen psychose en verliefdheid, waarin het verlangen naar eenheid en het verlies van de eigen positie centraal staan. Vanuit Lacans psychoanalyse is dit een boeiende vergelijking: de grenzen vervagen tussen ik en ander, werkelijkheid en verbeelding, denken en zijn.
Sound door Manuel Groothuysen
Anouk Robbeets
“March of Time” is een luchtacrobatie performance die de onophoudelijke mars van tijd verkent. Deze voorstelling onderzoekt de constante druk om vooruit te gaan en de indringende momenten wanneer tijd ons lijkt in te halen. Door een combinatie van bewegingen, gestuurd door het verstrijken van de tijd, ontvouwt zich een verhaal waarin de delicate balans tussen beweging en stilstand scherp naar voren komt.
March of Time in zijn huidige vorm weerspiegelt mijn eigen perceptie van “tijd”. Dit stuk vormt een startpunt om meerdere percepties van het concept tijd samen te brengen en te laten interageren.